- El document destacat número 81 és part d’una sèrie d’arxius d’extraordinària importància per a conéixer l’evolució de la Setmana major, que en la nostra població, compta amb processons documentades des de l’últim quart del segle XVII
L’Arxiu Municipal conserva aquests programes de festes originals des de 1926, i de manera més continuada, a partir de la dècada dels 60 del passat segle XX.
En 1963, sota l’alcaldia d’Antonio Manuel Mas Pérez (net de Sr. Augusto Mas), aprofitant un moment d’esplendor econòmica i demogràfica i de superàvit de l’Ajuntament (1.105.000 pessetes), emprenia diverses iniciatives urbanístiques. Algunes d’elles van ser la pavimentació del barri antic, el clavegueram al carrer San José, la construcció de l’edifici de Correus i Telègrafs i Estació d’Autobusos, un Escorxador Municipal i una Biblioteca en l’antic Safareig, així com quatre grups escolars i fins a una guarderia infantil, la qual no va arribar a executar-se.
“Temps primaveral, absències trobades a faltar, redoblat fervor pasionari i presència de milers de forasters. Això va ser la Setmana Santa de 1963,” que va obrir amb el pregó de Javier de Burgos, “Fill Adoptiu de la Vila i fervent propagandista de les nostres venerades tradicions”, pronunciat en el matí del Diumenge de Rams en el Teatre Chapí, i que va comptar amb la presència de l’il·lustre crevillentí, Telmo Vela Lafuente, acte emmarcat dins del Dia de la Banda, que posava en escena la sarsuela La Calesera, el paper principal de la qual va recaure en la crevillentina Asunción Igual.
El programa de Setmana Santa de fa 60 anys, editat pel llavors Patronat de Setmana Santa, inclou els horaris de tots els actes litúrgics, guió de processons, relació de grups i imatges, bandes de música i cornetes (entre elles les d’Alacant, Albatera, Rojales i Orihuela) i cors que participaven en aquestes, amb algunes novetats per a aqueix any, com els xiquets vestits d’hebreus en la processó de Jesús Triomfant o el Viacrucis del Dimarts Sant, realitzat en la Plaça de la Constitució; i canvis respecte a les actuals processons, com la Processó del Silenci el Dijous Sant, amb la pujada a la llavors ermita de la Santíssima Trinidad de la Pietat i el Davallament i a la nit, la Processó de Sacrifici i Penitència, commemorativa de la Presó de Crist, amb la imatge del Crist de Difunts i Ànimes de Benlliure, “portant els penitents que vestien túniques de sac i pesades creus.”
També es van celebrar diversos actes culturals durant aquests dies, com l’II Concurs-Exposició de Fotografia organitzat pel Centre Excursionista, i un festival i concert de la Banda Unió Musical, previst per als dies de Pasqua.
El fermall final a la Setmana Santa va tindre lloc el Dilluns de Pasqua, a les 11 de la nit, amb una “Monumental i potentíssima Traca, Palmeres i Bomba final”.
El Archivo Municipal presenta el Programa Semana Santa de 1963 como documento del mes de abril
- El documento destacado número 81 es parte de una serie de archivos de extraordinaria importancia para conocer la evolución de la Semana mayor, que en nuestra población, cuenta con procesiones documentadas desde el último cuarto del siglo XVII
El Archivo Municipal conserva estos programas de fiestas originales desde 1926, y de manera más continuada, a partir de la década de los 60 del pasado siglo XX.
En 1963, bajo la alcaldía de Antonio Manuel Mas Pérez (nieto de D. Augusto Mas), aprovechando un momento de esplendor económico y demográfico y de superávit del Ayuntamiento (1.105.000 pesetas), emprendía diversas iniciativas urbanísticas. Algunas de ellas fueron la pavimentación del casco antiguo, el alcantarillado en la calle San José, la construcción del edificio de Correos y Telégrafos y Estación de Autobuses, un Matadero Municipal y una Biblioteca en el antiguo Lavadero, así como cuatro grupos escolares y hasta una guardería infantil, la cual no llegó a ejecutarse.
“Tiempo primaveral, ausencias echadas de menos, redoblado fervor pasionario y presencia de millares de forasteros. Eso fue la Semana Santa de 1963,” que abrió con el pregón de Javier de Burgos, “Hijo Adoptivo de la Villa y ferviente propagandista de nuestras veneradas tradiciones”, pronunciado en la mañana del Domingo de Ramos en el Teatro Chapí, y que contó con la presencia del ilustre crevillentino, Telmo Vela Lafuente, acto enmarcado dentro del Día de la Banda, que ponía en escena la zarzuela La Calesera, cuyo papel principal recayó en la crevillentina Asunción Igual.
El programa de Semana Santa de hace 60 años, editado por el entonces Patronato de Semana Santa, incluye los horarios de todos los actos litúrgicos, guion de procesiones, relación de grupos e imágenes, bandas de música y cornetas (entre ellas las de Alicante, Albatera, Rojales y Orihuela) y coros que participaban en las mismas, con algunas novedades para ese año, como los niños vestidos de hebreos en la procesión de Jesús Triunfante o el Vía Crucis del Martes Santo, realizado en la Plaza de la Constitución; y cambios respecto a las actuales procesiones, como la Procesión del Silencio el Jueves Santo, con la subida a la entonces ermita de la Santísima Trinidad de la Piedad y el Descendimiento y por la noche, la Procesión de Sacrificio y Penitencia, conmemorativa de la Prisión de Cristo, con la imagen del Cristo de Difuntos y Ánimas de Benlliure, “portando los penitentes que vestían túnicas de saco y pesadas cruces.”
También se celebraron diversos actos culturales durante estos días, como el II Concurso-Exposición de Fotografía organizado por el Centro Excursionista, y un festival y concierto de la Banda Unión Musical, previsto para los días de Pascua.
El broche final a la Semana Santa tuvo lugar el Lunes de Pascua, a las 11 de la noche, con una “Monumental y potentísima Traca, Palmeras y Bomba final